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Dr.-Ing. Kalle Rauma

Dr.-Ing. Kalle Rauma Foto von Dr.-Ing. Kalle Rauma

Telefon
(+49)231 755-7535

Adresse

Kompetenzzentrum für Elektromobilität, Infrastruktur und Netze
Emil-Figge-Str. 76
44227 Dortmund

Raum EF76 023

Info

FORSCHUNGSSCHWERPUNKTE

  • Elektromobilität
  • Niederspannungsnetze

Wissenschaftliche Ausbildung

  • Dr.-Ing. Elektrotechnik, Grenoble INP (Frankreich)
  • M. Sc. Elektronetze und Hochspannungstechnik, Aalto-Universität (Finnland)
  • B. Sc. Elektrotechnik, Aalto-Universität (Finnland)

sprachen

Finnisch (Muttersprache), Spanisch (verhandlungssicher), Englisch (verhandlungssicher), Französisch (gute Kenntnisse), Deutsch (gute Kenntnisse)

veröffentlichungen

C. García Veloso, K. Rauma, J. Fernández und C. Rehtanz, Real-Time Agent-Based Control of Plug-in Electric Vehicles for Voltage and Thermal Management of LV Networks: Formulation and HIL Validation, IET Generation, Transmission & Distribution, Accepted for publication.

K. M. Banjar-Nahor, F. Cadoux, K. Rauma, N. Hariyanto und N. Sinisuka, System Modeling and its Effect on State Estimation in Unbalanced Low Voltage Networks in the Presence of Measurement Errors, International Conference on High Voltage Engineering and Power System, Bali, 2019.

M. Schädel, K. Rauma und C. Rehtanz, Feasibility of Mobility-as-a-Service in North-Rhine Westphalia, International Conference on Mobility as a Service, Tampere, 2019.

L. Specht, K. Rauma, A. Spina und C. Rehtanz, Autonomous and cost-efficient operation of a stationary battery energy storage in low voltage networks, CIRED, Madrid, 2019.

D. Kröger, K. Rauma, A. Spina und C. Rehtanz, Scheduled charging of electric vehicles and the increase of hosting capacity by a stationary energy storage, CIRED, Madrid, 2019.

K. Rauma, Integración de vehículos eléctricos en redes eléctricas urbanas, Cátedra Europa, Barranquilla, 2019.

A. Spina, K. Rauma, C. Aldejohann, M. Holt, J. Maasmann, P. Berg, F. Rettberg und C. Rehtanz, Smart Grid Technology Lab - A Full-Scale Low Voltage Research Facility at TU Dortmund University, AEIT International Annual Conference, Bari, 2018.

K. Rauma, F. Cadoux, G. Roupioz, A. Dufournet und N. Hadj-Said, Optimal location of voltage sensors in low voltage networks for on-load tap changer application, IET Generation, Transmission & Distribution, 2017.

Betreute Masterarbeiten

T. Unterluggauer, Forecasting charging behavior at electric vehicle charging sites, laufend - gemeinsam mit Prof. Pertti Järventausta (Tampere University)

L. Rohde, Evaluation of DC fast charging infrastructure with peak-shaving capabilities, laufend - gemeinsam mit Prof. Pertti Järventausta (Tampere University)

J. Fernández De Castro, Evaluación del impacto en redes de distribución al conectar estaciones de carga rápida para vehículos eléctricos, Universidad del Norte, laufend - gemeinsam mit Prof. Adriana Arango Manrique (Universidad del Norte)

S. Martinmäki, Distributed Voltage Control in Low Voltage Networks, Tampere University, 2019 - gemeinsam mit Alfio Spina und Prof. Sami Repo (Tampere University)

P. Fenner, Efficient Use of the Existing Real Estate Infrastructure for Electric Vehicle Charging, 2019 - gemeinsam mit Prof. Pertti Järventausta (Tampere University)

A. Rotgang, The Role of Public Administration in Supporting Electric Vehicles within Mobility-as-a-Service Model, 2019 - gemeinsam mit Prof. Heikki Liimatainen (Tampere University)

F. Raulf, DC Fast Charging in Oslo: Evaluating the Charging Behavior and the Impact of a Stationary Battery, 2019 - gemeinsam mit Prof. Pertti Järventausta (Tampere University)

D. Kröger, Development and Implementation of a Smart Charging Strategy for Electric Vehicles Considering Voltage and Thermal Constraints, 2019 - gemeinsam mit Alfio Spina

L. Specht, Machine Learning in the Operation of a Stationary Battery Energy Storage in Low Voltage Networks, 2019

M. Schädel, Feasibility of the Concept Mobility as a Service and its Ability to Support E-Mobility in Germany, 2018

K. Zhang, Software Interface to Couple a Cloud-Based State Estimator with a Hardware-in-the-Loop Simulator, 2018

S. Brinkmann, Echtzeitsimulation eines Niederspannungsnetzes zur Einbindungin eine Smart Grid Versuchsumgebung, Ruhr Universität Bochum, 2017 - gemeinsam mit Christoph Aldejohann

C. García Veloso, Real Time Voltage and Thermal Management of Low Voltage Distribution Networks through Plug-in Electric Vehicles, Universitat Politècnica de Catalunya / KTH Royal Institute of Technology, 2017 - gemeinsam mit Dr.-Ing. Julian Fernandez-Orjuela (University of Victoria)